Nový terminál ano, třetí dráha ne
Státní společnost AENA, která provozuje španělská letiště, oznámila, že výstavba nové jižní části terminálu na letišti Gando v Gran Canaria úspěšně pokračuje a hala bude otevřena podle plánu.
V současnosti jsou již dokončeny nejkomplikovanější stavební práce a dodavatel přikročil k zapláštění stavby.
Nová jižní část terminálu bude mít deset nových východů k letadlům, dva nové tunely k letadlům a tři nové pásy pro výdej zavazadel.
Tak trochu ve stínu těchto informací proběhla správa stejné společnosti, že odložila do roku 2025 výstavbu třetí přistávací dráhy (na obrázku vyznačena červeně). Přitom většina obyvatel vesnice Ojos de Garza, která má padnout výstavbě za oběť, již své nemovitosti prodala a to mnohdy za velmi nevýhodné ceny.
Třetí dráha měla stát za dálnicí, která vede podél letišní haly. Důvodem pro toto řešení byly předpisy, že dráhy, mají-li být používány současně pro starty a vzlety, musí být od sebe vzdáleny alespoň 1000 metrů.
Stávající dvě dráhy jsou mezi halou a mořem, jedna je civilní a druhá vojenská, a v tomto protoru již není místo pro výstavbu dráhy. V současnosti jsou využívány pro střídavé přistání a vzlet, paralelní využití by však kapacitu letů skoro zdvojnásobilo. Tomu však brání předpisy.
AENA je však názoru, že stávající dvě dráhy dostačují i když při dostavbě celého nového terminálu bude kapacita osob, které bude možné obsloužit, až 16 miliónů ročně, namísto stávajících deseti.
Řešením, pro pokladnu AENA výrazně levnější, tak bude místo výstavby třetí dráhy "prolomení" časového omezení pro letecký provoz letiště, kdy mezi půlnocí a 5 hodinou je provoz minimální s ohledem na obyvatele vesnice Playa de Ojos Garza, ležící pár desítek metrů od konce ranveje.